De Amerikaanse machinebouwgroep Hardinge heeft een sterk laatste kwartaal van 2014 achter de rug. Vooral op de Europese markt doet het merk het goed. De verkopen liggen op het hoogste niveau sinds het tweede kwartaal van 2011.

Europese markt: vooral high end machines gevraagd

De verkopen in het laatste kwartaal zijn duidelijk hoger geweest dan we in de voorbije jaren hebben meegemaakt”, aldus Hardinge topman Richard L. Simons. Hardinge verkocht in de laatste drie maanden van 2014 in Europa voor 31,3 miljoen dollar (31% meer dan een jaar eerder); in Noord Amerika voor 31,5 miljoen dollar (een stijging met 28 procent) en in Azië voor 31.5 miljoen dollar (24 procent meer.). Over het hele jaar heeft Hardinge wereldwijd 15% meer verkocht, voor een totale waarde van 330,69 miljoen dollar. De groei in Europa komt vooral uit de high end machines, vaak nog aangepast aan specifieke klantwensen.

Positieve verwachtingen

De Amerikaanse machinebouwer is positief over 2015. Richard Simons: “Gegeven de sterke orderintake eind 2014, onze orderportefeuille en de huidige aanvragen die nog in de pijplijn zitten, verwachten we in 2015 een stabiele groei. De Chinese en Amerikaanse markten zullen de verkopen in zowel aerospace als automotive stuwen.”